گاراژ
گاراژ
اختراعات جدید در صنعت خودرو

اختراعات جدید در صنعت خودرو | جدیدترین تکنولوژی های خودرو

اختراعات جدید در صنعت خودرو

شاید در دوران گذشته دیدن برخی تکنولوژی ها و فناوری های عجیب و غریب فقط در فیلم ها ممکن بود و همه مختص سینما بودند. ماشنی های پرنده و خودران که تکنولوژی های پیشرفته ای داشتند. اما دیگر تکنولوژی های هوشمند تنها در فیلم ها نیستند و همگی به واقعیت پیوسته اند. در ادامه با بررسی اختراعات جدید در صنعت خودرو همراه گاراژ باشید.

جدیدترین تکنولوژی های خودرو

بسیاری از فناوری هایی که تابحال در حوزه صنعت خودروسازی به وجود آمده اند همگی در ارتباط با ایمنی بیشتر در رانندگی و حمل و نقل آسوده انسان اند، تکنولوژی هایی که آینده خودروهای دنیا را متحول خواهند کرد. با اینکه همچنان تکنولوژی های بسیاری در صنعت خودرو درحال توسعه اند و اطلاعات زیادی از آنها در دسترس نیست، اما ۵ مورد از جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودرو را برای شما آماده کرده ایم.

جدیدترین تکنولوژی های خودرو

فناوری V2V یا خودرو به خودرو

بارها پیش آمده است که قصد عبور از چراغ قرمز را دارید و حق تقدم با شماست، اما خودرو دیگری چراغ را رد کرده و با شما برخورد می کند و هیچ یک از رانندگان نیز خودرو دیگر را ندیده و یا عکس العمل مناسب را نداشته اند.

فناوری V2V تکنولوژی است که خودروی شما به خودروی دیگری ارسال می کند تا در صورت تشخیص احتمال بروز تصادف هشدار داده، سرعت را کم کند و یا حتی ترمز کرده و خودرو را متوقف کند.

این تکنولوژی اخیرا توسط شرکت فورد مورد بررسی و آزمایش است تا آمار تصادفات کاهش پیدا کرده و ایمنی خودروها و افراد نیز افزایش پیدا کند. تکنولوژی V2V یا Vehicle-to-Vehicle بر پایه وایرلس کار می کند و در صورت احتمال بروز خطر به دیگر خودروها سیگنال هشدار ارسال می کند.

دیگر خودروها نیز با توجه به پیام های دریافتی فاصله ایمن را حفظ کرده و از بروز حوادث جلوگیری می کنند. این فناوری درحال حاضر در دانشگاه MIT درحال بررسی و توسعه است و به توسعه الگوریتم آن می پردازند. این الگوریتم به هنگام تکمیل شدن با استفاده از اطلاعات به دست آمده احتمالات لازم و اقدامات مناسب را برای پیشگیری از بروز حادثه پیشبینی می کند.

در بررسی های اولیه چنین مشخص شده که این فناوری احتمال بروز حوادث را تا ۷۹ درصد کاهش می دهد. همسو با این فناوری نوع دیگری از تکنولوژی ها نیز در دست بررسی است که با اختصار V2I شناخته می شود و برای دریافت اطلاعات از تابلوها و علائم ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری به خودرو و راننده ها کمک می کند تا ترافیک های پیش رو را تشخیص داده و بهترین مسیر دسترسی را پیدا کنند. بیشتر خودروسازان دنیا برای استفاده از این فناوری اعلام آمادگی کرده اند و درتلاشند تا استفاده از آن را تحقق ببخشند.

اختراعات جدید در صنعت خودرو

اتومبیل های خودران

اتومبیل های خودران فناوری پیشرفته و خیلی جدیدی نیست ایده آن مدت هاست که مطرح شده و نمونه هایی نیز از آن تولید شده است. چنین خودروهایی و رویاهایی که برایشان در نظر دارند تابحال بارها در سینما و تلویزیون دیده شده اند، اما یک اتومبیل با قابلیت رانندگی خودکار باید قابلیت های متعددی داشته باشد.

مهندسان گوگل در سال های اخیر اتومبیل های خودران خود را در جاده ها و بزرگراه های عمومی نیز به کار گرفته اند تا آزمایش و بررسی های نهایی روی آنها انجام شود. در بررسی های انجام شده این خودروها مسافتی بیش از ۳۲۱۸۶۹ کیلومتر را طی کرده اند و تنها هدف این آزمایش نمایش قدرت اتومبیل های خودران نبوده است.

اتومبیل های گوگل علاوه بر رانندگی عکس هایی نیز از جاده هایی که درآن حرکت می کردند تهیه کرده تا تمام جوانب و علائم جاده ها مورد بررسی قرار گرفته و نقشه های کامپیوتری دقیق تری تهیه کنند. با چنین فرایندی مسیرهای جایگزین بهتری نیز تهیه شده اند و در صورت وجود علائم جاده ای و چراغ های ترافیکی، خیلی زودتر از آنکه شما چیزی ببینید، خودرویتان پیشبینی ها لازم را انجام خواهد داد.

اتومبیل های خودران از طریق لیزر، رادار و دوربین های مختلفی که در ساختشان مورد استفاده قرار گرفته کار می کنند و واکنش هایی بسیار سریعتر از انسان دارند. استفاده از چنین تکنولوژی هایی نیز به طور موثری در کاهش حوادث جاده و ایمنی افراد موثر هستند.

در بررسی های گوگل اتومبیل های خودران یک مسیر را حتی بارها نیز طی کرده اند تا اطلاعات و جزئیات بسیار بیشتری را تشخیص داده و راه را تماما شناسایی کنند. همچنین می توانند به سرعت تشخیص دهند که عابران از کدام قسمت جاده عبور خواهند کرد تا به سرعت متوقف شده و از حوادث جلوگیری کنند.

استفاده از اتومبیل های خودران با حذف عامل انسانی احتمال بروز حوادث را تا ۹۵ درصد کاهش خواهند داد. یکی از کمپانی های پیشرو در تکمیل و استفاده از این فناوری شرکت جنرال موتورز است که اولین نمونه های خود را به مرحله ساخت رسانده است، اما پیشبینی می شود که تا یک دهه آینده ورود این خودروها به بازارهای جهانی ممکن نباشد. با ادامه مقاله اختراعات جدید در صنعت خودرو و جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودرو همراه ما باشید.

داشبورد های هوشمند واقعیت مجازی

بسیاری از خودروهای نسل جدید برروی شیشه های جلویی خود دارای نمایشگرهایی هستند که دقیقا روبروی راننده قرار دارند. این تکنولوژی چند سالی است که در بیشتر برند ها و خودروهای لوکس دنیا مورد استفاده است. اما در آینده ای نه چندان دور اتومبیل ها اطلاعات و جزئیات خیلی بیشتری را در حین رانندگی در اختیار راننده قرار خواهند داد.

تکنولوژی که از آن صحبت می کنیم همان چیزی است که در فیلم های تخیلی مشابه اش را بسیار دیده ایم. یک ربات به اشیا و افراد اطراف خود نگاه می کند و تمام اطلاعات در مورد هر چیزی در برابر چشمش ظاهر می شود.

داشبورد های واقعیت مجازی نیز دارای تکنولوژی مشابهی خواهند بود و کمپانی BMW از شرکت های پیشرو در استفاده از چنین تکنولوژی است. البته این فناوری هنوز به کمال خود نرسیده است اما درحال حاضر نیز با استفاده از آنها اطلاعات محدوده ای خودروها بررسی می شود. برای مثال وقتی احتمال بروز حادثه ای وجود دارد این نمایشگر با استفاده از فلش مسیرهای را به راننده نشان می دهد که با حرکت در آن جهت احتمال بروز حادثه به صورت کامل از بین خواهد رفت. فناوری استفاده از واقعیت مجازی مسیر طولانی را در فرایند تکمیل خود طی خواهد کرد، اما به لطف فناوری های روز افزون به زودی شاهد استفاده وسیع از آنها در تمام خودروهای دنیا خواهیم بود.

ایربگ های متوقف کننده خودرو

سال هاست که ایربگ یا همان کیسه ها به تمام خودروها اضافه شده است و در تامین سلامت سرنشینان نقش مهمی دارند. امروزه شاهد انواع ایربگ ها هستیم که در بخش های مختلف خودرو نصب می شوند.

اما در سال های اخیر بررسی تولید و استفاده از ایربگ هایی در دست کار بوده است که در فضای خارجی و زیرین خودرو نشب می شوند تا علاوه بر کاهش احتمال برخورد، در صورت نیاز خودرو را به صروت کامل نیز متوقف کنند. در این فناوری به استفاده از ایربگ هایی پرداخته شده است که دارای پوشش سایشی اند و جدیدترین نوع از ایربگ ها در خودرو هستند.

شاید تمام خودروهای دنیا به زودی به این فناوری مجهز نشوند و یا تمام خودروها در حال حاضر قابلیت چنین فناوری را نداشته باشند، اما در نسخه های جدید خودروهایی مانند مرسدس این فناوری درحال نصب و اجراست.

چنین ایربگ هایی به محض تشخیص احتمال بروز تصادف وارد عمل شده و خودرو را متوقف می کنند تا از بروز حادثه به خوبی جلوگیری شود. این کیسه های هوا خودرو را تا ارتفاع ۸ سانتی متر بلند می کنند و مانع از سرخوردن خودرو در ترمز های شدید میشوند. شرکت مرسدس بنز سال هاست که برروی این پروژه مشغول به فعالیت است اما شاید به زودی شاهد فراگیر شدن این تکنولوژی نباشیم. با ادامه مقاله اختراعات جدید در صنعت خودرو و جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودرو همراه ما باشید.

پنل های ذخیره سازی انرژی

با اینکه در دوره تکنولوژی های روزافزون زندگی می کنیم و هرروز شاهد نسل جدیدی از تکنولوژی ها هستیم، اما هنوز در دو صنعت آنچنان که باید شاهد پیشرفت های خاصی نبوده ایم. یکی صنعت ذخیره سازی اطلاعات مانند فلش ها، و دیگر پنل های ذخیره سازی انرژی و باتری ها.

کمپانی Exxon Mobile از برندهای پیشرو در صنعت ذخیره سازی انرژی است و اعلام کرده که تا سال ۲۰۴۰ نیمی از خودروهای تولیدی تمام برندهای دنیا هیبریدی خواهند بود. با اینکه چنین اتفاقی خبری بسیار مهم بخصوص برای محیط زیست است، اما مشکل اصلی در تولید منابع تغذیه خودروهاست.

حتی در ماه اخیر خبری در ارتباط با کمبود مواد معدنی برای تولید باتری های هیبریدی منتشر شد. علارقم پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی رخداده است، اما هنوز در تولید منابع تغذیه و انرژی پیشرفت های لازم صورت نگرفته است.

باتری های لیتیومی-یونی هم بیش از اندازه سنگین اند و هم حجم بالایی از فضا را اشتغال کرده و در فرایند استفاده و شارژ مجدد محدودیت های بسیاری دارند. اما در کشورهای اروپایی ۹ خودروساز به طور گسترده ای درحال بررسی برروی بدنه هایی هستند که قابل استفاده در منابع ذخیره سازی هستند.

این صفحات از نوعی فیبر پلیمری و رزین کربنی ساخته شده اند که استحکام کافی برای نصب روی بدنه هم دارند و انعطاف لازم و قابلیت جوشکاری هم دارند.استفاده از چنین پنل هایی باعث کاهش وزن ۱۵ درصدی در وزن کلی خودرو شده اند. فناوری که در این بدنه ها مورد استفاده قرار گرفته به گونه ای است که حتی با استفاده از نیرو ترمز هم شارژ می شوند.

کپانی تویوتا یکی از پیشگامان در این عرصه است که به طور گسترده ای به استفاده از پنل های سبک ذخیره سازی انرژی روی آورده است. البته این کمپانی فرایند کاری خود را در همین مرحله محدود نکرده است و قصد دارد که فناوری انرژی خورشیدی را هم به چنین پنل هایی اضافه کند.

البته چنین فناوری هایی، حتی استفاده از پنل های خورشیدی هنوز به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند و ممکن است تا سال ها به بهره برداری کلی و انبوه نرسند.

امیدواریم از مقاله اختراعات جدید در صنعت خودرو و جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودرو بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *