گاراژ
گاراژ
تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو

تاریخچه شورلت کامارو و آشنایی با نسل‌های خودرو کامارو (قسمت دوم)

تاریخچه شورلت کامارو و آشنایی با نسل‌های خودرو کامارو

کامارو خودرویی نیست که نیاز به تمجید و تعریف داشته باشد؛ در نیم قرن اخیر آنقدر محبوبیت برای خودش جمع کرده که دیگر در محافل خودرویی (و حتی غیر خودرویی) نیازی به خودنمایی ندارد. در کامارو نیازی نیست برای جلب توجه مردم، پدال گاز را تا انتها فشار دهیم، نه! باوجود این همه اسپرت مختلف اما دیدن کامارویی که در گوشه ای از خیابان پارک شده هنوز هم هیجان انگیز است. کامارو یک جور خاصی است . . .

کامارو در سال ۱۹۶۶ آمد؛ یعنی یکسال دیرتر از ماستنگ و سه سال هم زودتر از چلنجر. نمیدانیم در سالهای ۱۹۶۰ حال و هوای ماسل کارها چگونه بوده ولی شنیده ایم که هرچقدر از سالهای دهه ۶۰ میلادی فاصله می گیریم، داستان این سه آمریکایی نیز بتدریج جذاب تر و جالب تر می شود به خصوص از آغاز هزاره سوم میلادی که هر سه خودرو در ظاهر جدیدشان نیم نگاهی به دهه ۶۰ میلادی داشتند اما در باطن با تکنولوژی های تازه به میدان آمدند. امروز از سری مقالات گاراژ قصد داریم شما را بیشتر با تاریخچه شورلت کامارو و آشنایی با نسل‌های خودرو کامارو (قسمت دوم) آشنا خواهیم کرد. باما همراه باشید.

تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو

نسل سوم: از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲

این نسل که حدود ۲۲۷ کیلوگرم سبکتر از سابق بود، با اینکه ظاهر جذاب دو نسل پیشین را نداشت اما در عوض مدرن‌تر از آنها بود چون برای نخستین بار شورولت از ویژگی های زیر استفاده می کرد:

  1. انجین ۴ سیلندر.
  2. سیستم سوخت رسانی انژکتوری.
  3. گیربکس ۴ سرعته اتومات (۵ سرعته دستی).
  4. رینگ های ۱۶ اینچی.

یکی از خوبی های نسل سوم کامارو در سیستم تعلیق عقب آن بود چون بجای فنرهای تخت حالا مجهز به کمک فنرهای هیدرولیکی شده بود. کاماروی نسل سوم ضریب درگ ۰.۳۶۸ داشت که در آن زمان آیرودینامیک ترین کاماروی شورولت لقب گرفت!

در سال ۱۹۸۳ شورولت انجین جدید L69 را معرفی کرد که ۵.۰ لیتری V8 با قدرت ۱۹۰ اسب بود و تنها با گیربکس دستی عرضه می شد. به اسکوپ بسیار بزرگ کاپوت دقت کنید. در سال ۱۹۸۴ کامارو برای نخستین بار به نمایشگر دیجیتالی مجهز شد که در وسط صفحه کیلومترش جای داشت. این نمایشگر دیجیتالی که سرعت و کیلومترشمار را نشان می داد تنها مختص مدلهای برلینتا بود. در همین سال انجین هشت سیلندر LU5 Crossfire نیز کنار گذاشته شد.

سال ۱۹۸۵ با آمدن مدلهای IROC-Z (فقط برای مشتریان Z/28) شروع شد که این روزها خواستنی ترین نسخه نسل سوم کامارو محسوب می شود. انجین این مدل همان ۳۵۰V8 بود که قدرتش به ۲۱۵ اسب بخار می رسید. به لحاظ ظاهری نیز IROC-Z را میتوان با سپر جدید و رکاب های عریض و رینگ های ۱۶ اینچی اش تشخیص داد. جالبست بدانیم که نام این مدل از ابتدای نام مسابقات آمریکایی International Race of Champions گرفته شده بود که کامارو برای اولین بار جواز حضور در آن پیدا کرد.

از سال ۱۹۸۶ طبق قوانین جدید ایمنی، کامارو الزاما  مجهز به چراغ خطر سوم شد که در این تصویر آنرا در بالای شیشه عقب می بینیم. همچنین در این سال انجین ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری استاندارد کامارو کنار گذاشته شد تا از این به بعد انجین ۲.۸ لیتری V6 بعنوان انجین استاندارد کامارو شناخته شود.با ادامه مقاله تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو باما همراه باشید.

در سال ۱۹۸۷ نسخه های کانورتیبل کامارو که از سال ۱۹۶۹ خبری از آنها نبود، مجددا برگشتند اما اینبار بصورت تولید محدود چون شورولت این کانورتیبل ها را با همکاری کمپانی ASC آمریکایی که عمده فعالیتش در ساخت سانروف های مختلف بود، در اختیار مشتریان قرار می داد.

یکی دیگر از اتفاقتی که در سال ۱۹۸۷ رخ داد، حذف مدلهای لوکس برلینتا بود. از طرف دیگر مهندسین شورولت قدرت IROC-Z را هم به ۲۲۵ اسب بخار افزایش دادند تا بتواند صفر تا ۹۶ را در ۶.۵ ثانیه طی کند. ۱۹۸۷ همچنین مصادف با بیستمین سال تولد کامارو بود.

با استقبال خوبی که از IROC-Z شد، در سال ۱۹۸۸ شورولت برای هزارمین بار (!) پکیج Z/28 را از لیست فروش مدلهای مختلف کامارو کنار گذاشت. با کنار گذاشتن Z/28 پکیج جدیدی با نام ۱LE به بازار آمد که تعلیقی بهبودیافته، میل لنگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ داشت.

در سال ۱۹۸۹ شورولت دیگر از نام Sport Coupe برای مدلهای استاندارد کامارو استفاده نکرد ولی در عوض به تنوع انجین مدلهای RS افزود؛ یعنی مشتریان می توانستند برای RS یا انجین V6 یا انجین ۵.۰ لیتری انژکتوری V8 را سفارش دهند. کاماروی ۸۹ برای اولین بار از سیستم ضدسرقت VATS/PassKey شورولت کوروت بهره می برد.

تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو

در سال ۱۹۹۰ یکی از بدترین و شاید تلخ ترین اتفاقات ممکن برای هواداران کامارو رخ داد. داج اسپانسر International Race of Champions شد که یعنی شورولت دیگر اجازه استفاده از نام IROC-Z را نداشت و بنابراین مجبور به خداحافظی اجباری با IROC-Z شد. در سال ۱۹۹۰ کامارو دو ویژگی تازه داشت؛ یکی افزایش حجم انجین V6 آن از ۲.۸ به ۳.۱ لیتر که تنها ۵ اسب بخار به قدرت اضافه میکرد و دیگری هم افزوده شدن ایربگ سمت شاگرد در همه مدلها.

در سال ۱۹۹۱ دوباره Z/28 برگشت با اندکی تغییرات ظاهری و انجین ۲۴۵ اسبی ۵.۷ لیتری V8. همچنین مدل B4C که مختص نیروهای پلیس بود نیز در همین سال معرفی شد. سال ۱۹۹۲ آخرین سال حیات نسل سوم کامارو بود. از آنجایی که در این سال کامارو به ۲۵ سالگی رسید به همین دلیل لوگوی ۲۵th Anniversary بر روی همه مدلهای کامارو حک شد که در این تصویر در سمت راست داشبورد آنرا می بینیم. سال ۱۹۹۲ همچنین آخرین سالی بود که کامارو در خاک ایالات متحده به تولید می رسید چرا که نسل های بعدی (چهارم و پنجم) کامارو در کانادا تولید و به بازارهای مختلف صادر می شد. با ادامه مقاله تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو باما همراه باشید.

نسل چهارم: از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲

چهارمین نسل کامارو در واقع نسخه ارتقا یافته ای از نسل سوم بود. کامارو همچون نسل های سابقش بر روی پلتفرم F-body ساخته شد، اسپرتی ۲+۲ نفره بود و در مدلهای کوپه، کانورتیبل (از سال ۹۴) و کوپه با سقف T-top (سفارشی) عرضه می شد. گیربکس استاندارد نسل چهارم ۵ سرعته دستی (۴ سرعته اتومات سفارشی) بود درحالیکه مدلهای Z/28 گیربکس ۴ سرعته اتومات استاندارد داشتند. همچنین در این نسل برای نخستین بار از گیربکس ۶ سرعته دستی نیز استفاده شد که البته یک آپشن سفارشی بود . . .

کاماروی نسل چهارم صاف تر از همیشه و در واقع همان نسل سوم بود که سنباده کاری شده! دماغه جلویی و قسمت عقبی این کامارو از جنس پلاستیک بود اما درب ها و سقف آنرا از کامپوزیت ساخته بودند. ولی با همه این اوصاف بازهم نسل چهارم سنگین تر از نسل سوم بود که بزرگتر شدن ابعاد خودرو یکی از دلایلی اصلی این موضوع است. نسل چهارم با اینکه همان چراغ های جلویی مربعی شکل نسل سوم را داشت اما چراغ های عقبش (برخلاف نسل سوم و حتی نسل های گذشته) بدون خطوط تیز و شکسته طراحی شد.

از سال ۱۹۹۳ تا ۹۵ ، انجین استاندارد کامارو ۳.۵ لیتری V6 بود. اما در ۱۹۹۵ حجم این انجین به ۳.۸ لیتر افزایش یافت. می دانید Z/28 نسل چهارم با چه انجینی عرضه شد؟ با انجین ۲۷۵ اسبی ۳۵۰LT1 که سال ۹۲ برای اولین بار روی کوروت C4 قرار گرفته بود. این انجین بصورت همزمان بر روی ترنس ام (مدلهای ۹۳ تا ۹۷) نیز قرار داشت. یکی از تفاوت های ظاهری Z/28 با نسخه های استاندارد کامارو، وجود پروژکتورهای درون سپر بود. در سال ۱۹۹۵ استانداردهای آلایندگی سختگیرانه تر شد و به همین دلیل نیز شورولت با یکی از انجین های قدیمی کامارو یعنی ۲۰۷V6 (یا همان ۳.۴ لیتری) خداحافظی کرد. کاماروی نسل چهارم تنها نسلی بود که فرمان دوشاخه داشت.

در سال ۱۹۹۶ یکی از کمیاب ترین کاماروهای نسل چهارم عرضه شد؛ درحالیکه SS (که بعد از ۱۹۷۲ دیگر آنرا ندیدیم) با انجین LT1 عرضه می شد اما شورولت تعداد محدودی SS را با انجین ۳۴۰ اسبی LT4 ساخت. همچنین در این سال پکیج RS (که آنرا هم بعد از ۱۹۹۲ ندیده بودیم) نیز دوباره برگشت. مدل F1 Z28 با انجین ۳۰۰ اسبی نیز در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد. در این تصویر F1 کوپه را می بینیم؛ به رکاب های عریض و سپر جدید با ظاهر اسپرت تر توجه کنید. رینگ های ۵ پره دوبل این خودرو نیز استاندارد هستند. با ادامه مقاله تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو باما همراه باشید.

تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کاماروتاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو

در سال ۱۹۹۷ به بهانه ۳۰ سالگی کامارو، شورولت تریم سفارشی سفید و نارنجی را در دسترس همه مالکان Z/28 و SS قرار داد. استفاده از رنگ سفید و نارنجی یک دلیل خاص داشت؛ کامارو در سال ۹۷ بعنوان خودروی ایمنی مسابقات Brickyard 400 انتخاب شد. این مارشال آمریکایی با لباس سفید و نارنجی در پیست مسابقه حاضر می شد و شورولت به همین دلیل نیز از این تریم استفاده کرد. در سال ۱۹۹۸ شورولت برای دومین بار در تاریخ کامارو (بار اول در ۱۹۶۹ بود) از انجین بلوک آلومینیومی برای کامارو استفاده کرد. این انجین چیزی نبود بجز LS1 با حجم ۵.۷ لیتر که از کوروت C5 قرض گرفته شد. LS1 در Z/28 حدود ۳۰۵ اسب و در SS حدود ۳۲۰ اسب قدرت داشت. در فیس لیفت مختصر ۱۹۹۸ جلوپنجره کسل کننده کامارو تغییر کرد.

معروفست که می گویند چراغ های جلویی کاماروی ۹۸ شبیه بادام زمینی طراحی شده! علاوه بر اینها چراغ راهنما و مه شکن نیز جابجا و هر دو به زیر چراغ جلو منتقل شدند. SS های مدل ۹۸ به بعد را می توان خیلی راحت با اسپویلر عقبی شان شناخت؛ یک اسپویلر قوس دار وجه تمایز SS با نسخه های معمولی کامارو بود. در سال ۱۹۹۹ مجددا کامارو تغییرات ظاهری بسیار مختصری داشت؛ رنگ های جدیدی به آن اضافه شد، سیستم کنترل کشش برای مدلهای V6 برای نخستین بار قابل سفارش شد و نهایتا چراغ روغن نیز به اجزای صفحه کیلومتر افزوده شد.

تغییر کنسول و استفاده از دکمه های کنترلی روی فرمان دیگر ویژگی کاماروهای ۹۹ به بعد است. در سال ۲۰۰۲ که کامارو ۳۵ ساله شد، نسل چهارم آن هم به خط پایان رسید و حتی تولید پلتفرم F-body جنرال موتورز هم بدلیل کاهش فروش در سال ۲۰۰۲ متوقف شد. در این تصویر مدل ۳۵th Anniversary کامارو را می بینیم که با خطوط رنگی شطرنجی شان قابل تشخیص هستند.با ادامه مقاله تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو باما همراه باشید.

نسل پنجم: از ۲۰۱۰ تا

‌رقبای همیشگی کامارو وقتی صحبت از نسل پنجم آن می شود (برای شیطنت هم که شده) بلافاصله می گویند ماسل کار کانادایی! البته تاحدودی حق هم دارند ولی از طرف دیگر باید این را هم قبول کنیم که تنها نقطه ضعف کاماروی نسل پنجم همین یک نکته است و بس! همانطور که قبلا نیز گفتیم، شورولت در نسل پنجم برای نخستین بار در تاریخ زندگی کامارو، خط تولید آنرا به خارج از ایالات متحده (به اونتاریو در کانادا) منتقل کرد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این نسل، نقش مهندسین استرالیایی هولدن در طراحی، توسعه و ساخت کاماروی نسل پنجم است چون همه چیز به پلتفرم Zeta جنرال موتورز برمی گردد؛ این پلتفرم توسط مهندسین کمپانی هولدن در استرالیا ساخته شده و کاماروی جدید نیز نخستین خودرویی بود که از این پلتفرم استفاده می کرد . . .

طراحی جذاب نسل پنجم را مدیون این آقا هستیم! که زیر نظر Tom Peters (مدیر طراحی جنرال موتورز) کارش را به بهترین نحو ممکن انجام داد. نام این طراح کره ای Sang yup Lee است که سال ۱۹۹۹ از دانشکده هنر شهر Pasadena در ایالت کالیفرنیا فارغ التحصیل شده. آقای لی بعد از ۱۰ سال حضور در جنرال موتورز، سال ۲۰۱۰ به مدت ۳ سال بعنوان طراح ارشد “طراحی خارجی” محصولات فولکس فعالیت داشت اما از سال ۲۰۱۳ به بنتلی رفت و هم اکنون نیز در کنار آقای Luc Donkerwolke (مدیر فعلی طراحی بنتلی) برای این کمپانی بریتانیایی کار می کند.

یکی دیگر از یادگاری های آقای لی در زمان فعالیتش در جنرال موتورز، خودروی مفهومی ۵۰th Anniversary Stingray بود که سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در نمایشگاه شیکاگو رونمایی شد. این کوپه دو نفره که به مناسبت ۵۰ سالگی کوروت ساخته شده، در سری دوم ترانسفورمز در نقش SideSwipe نیز بازی کرد. نسل پنجم کامارو را ابتدا در سال ۲۰۰۶ و بعنوان یک خودروی مفهومی دیدیم. این کانسپت که یکسال بعد از رونمایی نسل پنجم ماستنگ معرفی شد، ابتدا به مناسبت ۴۰ سالگی کامارو ساخته شده بود اما با استقبال خوبی که از آن شد، شورولت در همان سال ۲۰۰۶ آمدن نسل پنجم کامارو را رسما تایید کرد.

در سال ۲۰۰۷ مدل کانورتیبل کاماروی نسل پنجم ساخته شد که البته بازهم یک مدل مفهومی بود. این کانورتیبل که در این تصویر آنرا می بینیم، رنگ نارنجی سوخته داشت و مهم ترین تفاوتش با کانسپت ۲۰۰۶ در تغییر نمای داخلی و گلگیرهای عقبش خلاصه می شد.

در سال ۲۰۰۹ و بعد از سه سال تاخیر بالاخره کاماروی نسل پنجم بعنوان مدل ۲۰۱۰ وارد بازار شد. می گویند نسل پنجم را با الهام از کاماروهای ۱۹۶۹ طراحی کرده اند که مهم ترین مشخصه آن چراغ های گرد جلو بود که در طرفین جلوپنجره جاسازی شده.

کامارو دقیقا یکسال بعد از نسل سوم چلنجر راهی بازار شد. کاماروی جدید در پنج مدل با نام های LS و ۱LT و ۲LT و ۱SS و ۲SS قابل سفارش بود. کاماروی نسل پنجم برای نخستین بار از تعلیق مستقل در هر چهارچرخ بهره می برد. با ادامه مقاله تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو باما همراه باشید.

تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو

در سال ۲۰۱۱ نوبت به نسخه های کانورتیبل رسید که در مدلهای پایه و SS عرضه می شدند. در انجین V6 کانورتیبل ها، قدرت خروجی از ۳۰۴ به ۳۱۲ اسب افزایش یافت و همچنین سفارش سیستم HUD نیز برای تریم های ۲LT و ۲SS امکان پذیر شد.

در سال ۲۰۱۲ خشن ترین کاماروی تاریخ آمد! ZL1 نام تریم جدیدی بود که انجین سوپرشارژ ۶.۲ لیتری V8 آن قبلا روی کادیلاک CTS-V و قبل از آن هم بر روی کوروت ZR1 نصب شده بود. ZL1 با ۵۸۰ اسب بخار قوی ترین عضو خانواده کاماروست.

در سال ۲۰۱۲ شورولت تغییرات مختصر دیگری هم روی کامارو داد؛ مثلا قدرت انجین V6 آن مجددا افزایش یافت و به ۳۲۳ اسب رسید، طراحی داشبورد و صفحه کیلومتر اندکی تغییر کرد و تعلیق SS ها نیز بهبود یافت. همچنین پکیج ظاهری RS (شامل قاب تیره چراغ های عقب و تزئینات کرومی و … ) برای همه مدلهای کامارو قابل سفارش بود.

در سال ۲۰۱۳ شورولت بدنبال بهتر کردن امکانات کامارو بود که دو نتیجه مهم در بر داشت؛ یکی افزوده شدن سیستم چندرسانه MyLink با نمایشگر لمسی (مختص مدلهای LT و SS و ZL1) و دیگری نیز سیستم کمکی hill-start بود که برای همه مدلهای با گیرکس دستی بعنوان استاندارد عرضه شد

اولین فیس لیفت نسل پنجم در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی شد. به قول شورولت، تفاوت میان مدلهای V6 با V8 کامارو در مدلهای ۲۰۱۴ حالا بیشتر از همیشه شده.

اما بزرگترین اتفاق در مدلهای ۲۰۱۴ بازگشت دوباره Z/28 است؛ خودرویی که قدرت کمتری از ZL1 داشت اما در پیست ها به طرز عجیبی بهتر آن بود چرا که حدود ۱۳۶ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به ZL1 داشت، شاسی آن مجددا بهبود یافته بود، از کیت ترمزهای کربن سرامیکی بهره می برد و صندلی های ریکاروی استاندارد داشت.

انجین Z/28 از نوع LS7 بود که با همکاری Corvette Racing آنرا ساخته بودند. این انجین ۷.۰ لیتری ۵۰۰ اسبی می توانست Z/28 را در ۴.۰ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر برساعت برساند. طبق آخرین تست های انجام شده حداکثر سرعت Z/28 به کمتر از ۲۸۰ کیلومتر برساعت می رسد

نمی توان عاشق کامارو بود اما ماستنگ را نادیده گرفت یا از چلنجر حرفی نزد؛ در واقع هرکسی عاشق یکی از این سه مدل باشد قطعا اخبار دوتای دیگر را بیشتر از خودروی مورد علاقه اش دنبال می کند! داستان کامارو همچنان ادامه دارد.

امیدواریم از مقاله تاریخچه شورلت کامارو و نسل‌های خودرو کامارو بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما همراه باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *