گاراژ
گاراژ

کاربرد و نحوه کار دینام در خودرو

کاربرد دینام و نحوه کار آن

کار دینام این است که انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی کند و جریان تولیدی را که یک جریان مستقیم است به باتری بفرستد تا برق مورد نیاز قسمت‌های مختلف اتومبیل تأمین شود. در ضمن همزمان کار شارژ مجدد باتری هم توسط دینام انجام می‌شود. خب مسلم است که اگر دینام خراب شود و درست کار نکند، باتری فقط در زمان محدودی می‌تواند برق مورد نیاز اتومبیل را تأمین کند و خودرو شما متوقف خواهد شد. زمانی که اتومبیل خاموش است و شما می‌خواهید استارت بزنید به برق نیاز دارید. خب وقتی اتومبیل روشن نیست، خبری از دینام هم نخواهد بود که برق تولید کند. اینجاست که باتری و برق ذخیره شده در آن به کمک شما می‌آید تا اتومبیل را استارت بزنید. همچنین تأمین برق مورد نیاز شما برای استفاده از سیستم صوتی اتومبیل یا چراغ‌ها در زمان خاموش بودن خودرو برعهده باتری است، اما یادتان باشد که این زمان زیاد نمی‌تواند باشد و برق ذخیره شده در باتری محدود است.

کاربرد و نحوه کار دینام

پوسته دینام:

پوسته در حقیقت دو قطعه آلومینیومی است که تمام اجزای دینام به غیر از قرقره داخل آن قرار می‌گیرند. معمولا دو بلبرینگ روی این پوسته‌ها قرار دارند تا محور روتور به راحتی بتواند در داخل دینام بچرخد. کار قرقره هم انتقال نیروی مکانیکی و چرخاندن محور روتور دینام است. اما شاید یک سوال این باشد که چرا این پوسته را از جنس آلومینیوم می‌سازند؟ آلومینیوم این خاصیت را میان فلزات دارد که حرارت را به سرعت منتقل می‌کند و به همین دلیل حرارت دینام هنگام کار کردن بیش از حد زیاد نمی‌شود.

تفاوت دینام و آلترناتور:

امروزه در اتومبیل‌های جدید از آلترناتور به جای دینام استفاده می‌شود که اصطلاحا به آن دینام آلترناتور می‌گویند. در تشریح تفاوت دینام و آلترناتور باید به نقطه ضعف دینام‌های قدیم اشاره کرد. دینام‌های قدیمی در دورهای پایین موتور نمی‌توانستند جریان برق کافی برای اتومبیل تولید کنند. از آنجایی که اتومبیل‌ها در شهرهای بزرگ معمولا در ترافیک گیر می‌کنند و دور موتور هم در این مواقع بسیار پایین است، به همین دلیل خودروها دچار کمبود برق می‌شوند. در حقیقت دینام‌های قدیمی نمی‌توانستند در ترافیک و راهبندان، باتری را به خوبی شارژ کنند. این مشکل را اتومبیل‌سازان در دینام‌های الترناتور حل کرده‌اند. ما در ادامه درباره قطعات و مشخصات دینام‌های آلترناتور صحبت خواهیم کرد.

امیدوارم از مقاله کاربرد و نحوه کار دینام بهره کافی را برده باشید. با مقالات گاراژ همراه باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *