گاراژ
گاراژ

تعریف دیفرانسیل و انواع دیفرانسیل

یکی از مهمترین اجزای خودرو را دیفرانسیل تشکیل می‌دهد. این جز مهم وظیفه تغییر جهت انتقال نیرو را به‌ عهده دارد. در واقع دیفرانسیل نیروی موتور را به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌کند تا هر قسمت چرخ را به گردش درآورند. اگر ماشین دیفرانسیل نداشته باشد چرخ‌ها قفل می‌شوند و هنگام پیچیدن یک چرخ روی زمین کشیده می‌شود. دیفرانسیل نقش مهمی در خودرو دارد. امروز از سری مقالات گاراژ قصد داریم شما را بیشتر با تعریف دیفرانسیل و انواع دیفرانسیل آشنا کنیم. باما همراه باشید.

تعریف دیفرانسیل

دیفرانسیل قطعه‌ای است در زیر خودرو بین دو چرخ جلو یا عقب که قدرت موتور را بین دو چرخ تقسیم می‌کند. بعضی ماشین‌ها دو دیفرانسیل هستند. در اتومبیل یا دیگر وسائلی که دارای چرخ با نیروی محرکه هستند، دیفرانسیل‌ها قسمتی از وسائل انتقال نیروی محرکه هستند که سبب می‌شوند چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف و با نیرویی مساوی بچرخند. وظیفه ی انتقال حرکت از جعبه دنده به چرخ‌ها را بر عهده دارد. از آغاز اختراع اتومبیل موضوع گردش سریع چرخ‌های عقب خودرو در سر پیچ‌ها فکر مهندسان را به خود مشغول کرده بود. چراکه در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج پیچ است بایستی سریع‌تر از چرخی که در داخل پیچ است حرکت نمایند و اگر هر دوی چرخ‌ها در روی یک محور واحد سوار شوند ممکن نیست این عمل بدون واژگون شدن خودرو صورت گیرد. حل این مشکل به وسیله دستگاهی به نام دیفرانسیل انجام گرفت. حرکت چرخ‌ها روی محور جداگانه‌ای به نام میل پلوس سوار شده عمل دیفرانسیل تقسیم قدرت موتور به هر یک از چرخ‌ها است، بسته به احتیاج آن‌ها. یعنی در سر پیچ‌ها چرخی که در خارج است و بایستی دایره بزرگتری بزند قدرت بیشتری دریافت داشته و برعکس چرخ دیگر کمتر قدرت دریافت می‌دارد.

تعریف دیفرانسیل

دیفرانسیل جلو یا FWD :

این دیفرانسیل که در سال ۱۹۰۰ در فرانسه تولید شد وظیفه دارد قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل کند. این دیفرانسیل در ابتدای سال‌های تولید تنها در ماشین‌های مسابقه‌ای به استفاده می‌شد.

دیفرانسیل عقب یا RWD :

یکی از قدیمی‌ترین دیفرانسیل‌ها، دیفرانسیل عقب می‌باشد. این دیفرانسیل وظیفه دارد که قدرت موتور را به محور عقب خودرو منتقل کند. اولین خودرو‌ها از این نوع دیفرانسیل استفاده می‌کردند.

دیفرانسیل چهار (تمام چرخ) یا AWD یا چهار چرخ محرک (۴WD) :

قدرت موتور در این دیفرانسیل به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. در اصطلاح به این نوع دیفرانسیل «تمام چرخ دنده» نیز می‌گویند.

دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکتریکی :

نیروی خروجی از موتور در این دیفرانسیل هر ثانیه بین چر‌خ‌ها تنظیم می‌شود. این دیفرانسیل از نمونه‌های پیشرفته است. کنترل خودروهایی که این نوع دیفرانسیل را دارند آسانتر است. از مزایای این دیفرانسیل دقت و سرعت بالا و عملکرد بهتر است.

امیدواریم از مقاله تعریف دیفرانسیل و انواع دیفرانسیل بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *