گاراژ

تعریف بلبرینگ و کاربرد آن

مقاله

5 ژانویه 2021 1145 بازدید
گاراژ
تعریف بلبرینگ

تعریف بلبرینگ و کاربرد آن

تعریف بلبرینگ :

بُلبِرینگ یا بال‌بِرینگ، یاتاقان توپی نوعی از چرخنده از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد بسیاری در ابزارهای مختلف مانند هر چیزی که می‌چرخد و دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودروها و موتورها و … دارند.

کاربردهای بلبرینگ

یکی از کاربردهای بلبرینگ‌ این هست که می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی استفاده می شوند که بار به نسبت کوچک باشد. نحوه کارایی بار بلبرینگ به این گونه هست که در یک بلبرینگ بار از لایه ی خارجی به گوی‌ها اعمال می‌شود و از آنجا فشار به لایه ی داخلی منتقل می‌گردد.

با توجه به کروی‌بودن گوی‌ها، نقطه ی تماس با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، (تماس به‌صورت خطی یا نقطه ای) در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد. گونه ی خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردها آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

در بلبرینگ‌ها (یاتاقان توپی) بار از لایه ی خارجی به گوی‌ها منتقل می‌شود و از گوی‌ها فشار به لایه ی داخلی منتقل می‌گردد. کروی‌بودن گوی‌ها باعث شده نقطه ی تماس آنها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک باشد در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند، از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس آنها با هم اگر فشار بیش از حدی به ساچمه‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن گردد، در این موارد می‌توان از رولبرینگ‌ها استفاده کرد.

تصور کنید در خودرو شما چرخ‌های استوانه ای مانند چرخ‌های تانک داشتیم در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می‌رفت و در نتیجه سرعت حرکت پایین می‌آمد در رولبرینگ نیز همین اتفاق افتاده می‌افتد. در نتیجه سرعت بلبرینگ بیشتر از رولبرینگ می‌باشد.

امیدواریم از مقاله تعریف بلبرینگ و کاربردهای بلبرینگ بهره کافی را برده باشید. از قسمت دیدگاه ها با گاراژ در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *